11.5.-15.5. 3. třída

 

15.5.2020

ČESKÝ JAZYK

Včera jsme se dozvěděli něco o vydře a výrovi. Obě zvířátka máme mezi vyjmenovanými slovy po V.

-          Rozlušti vyjmenovaná slova a zapiš si je do sešitu. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Cesky_jazyk3/Cesky_jazyk3.mc&pageord=751

Jedno z rozluštěných slov má něco společného s kovářem. Dnes si tedy přečteme o kováři.

-          Přečti si tento text https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Cesky_jazyk3/Cesky_jazyk3.mc&pageord=1071

-          Už víš hodně o kováři a jeho práci? Podle toho, co jsi četl/a odpověz na otázky. Dnes vždy jen jedna odpověď. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSebhk6BZUQlMrWV0qw81hZS96vW21dS15Ni4C0DgpQdIxrDUg/viewform?usp=sf_link

V kovárně musí být při kování pořádný hluk, možná povyk a takový kovář určitě nemůže být žádná vyžle, protože by neuzvedl kladivo.

-          Podívej se na obrázky těchto vyjmenovaných slov VYŽLE, POVYK, VÝHEŇ.   Jč 15.5. vyžle, povyk, výheň.docx (896842)

-          Pokud těmto slovům už rozumíš, vyzkoušej si doplnit slova v těchto dvou odkazech a hned uvidíš, jak jsi na tom.

-          https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni3A.htm

-          https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-v/slovni-spojeni/cviceni4A.htm
 

MATEMATIKA

Kovář umí vyrobit podkovy, o kterých se říká, že přinášejí štěstí.

Kovář dokáže také vyrobit krásný kovaný plot. A tady musí být přesný a musí umět měřit. To si dnes zopakujeme.

Chtěl by být někdo z vás kovářem? Může to být krásná práce, ale také dost těžká.

 

ANGLIČTINA

Dnes si zopakujeme hlavně tvoření vět a odpovědí. A protože musíte pořád sedět v domácí škole u počítače, tak se trošku protáhneme.

  • Vzpomínáte? Pokud ne, tak učebnice strana 34. https://www.youtube.com/watch?v=lLI6OgynvE8
  • V této lekci nás provázely příšerky. Podívej se nejprve v učebnici na stranu 35 a zkus si dole přečíst rozhovor o tom, co která příšerka má nebo nemá. Některé věty si můžeš i poslechnout. Aj 15.5. poslech.docx (11250)
  • Otevři si pracovní sešit na straně 46 cvičení 2 a dobře si prohlédni obrázek a podle něj odpovídej Yes, it has. No, it hasn’t.

Co těm příšerkám oblečeme? Vytvoř jim třeba obleček na maškarní ples.

Tak a teď příšerky zpřeházely slova z vět a odkryly jen kousek obrázku. Tvým úkolem bude ukázat, že příšerky si nemohou dělat, co chtějí.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 47 cvičení 3, chvilka na kvíz A a ukaž, co umíš.
  • Pracovní sešit na straně 47 chvilka na kvíz B je dobrovolné. Pokud si nebudeš vědět rady, pomůže ti učebnice strana 35, 38, 39,43.
  • Práci z pracovního sešitu si nech vyfotit a poslat.

14.5.2020

ČESKÝ JAZYK

Našli jste včera všechny vydry a výry schované ve změti slov? Dnes si budeme povídat o výrovi.

Výr patří mezi sovy a ty svou kořist vyhlížejí při letu nebo z vyvýšeného místa. Protože loví i v noci, tak pak využívají k rozpoznání kořisti sluch. My využijeme zrak a naše vědomosti k ulovení kořisti.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 47 cvičení 15 a doplň chybějící písmena. Dej pozor na délky. Je rozdíl vila a víla.

Potravou výra bývají nejčastěji myši, ježci, mláďata zajíců, holuba, kachnu, ale i dravce, mezi které patří např. orel. Mohl by se tedy orel kamarádit se sovou?

Sova tedy znala své děti jako krásná mláďátka. Orel je však viděl jinak. Vidíš také nějaký rozdíl v těchto slovech, která vypadají velmi podobně?

VÝR – VÍR – VÝŘI - VÍŘÍ SE

  • Otevři si učebnici na straně 56 žlutý rámeček a přečti si, co ta slova znamenají.
  • Podívej se na další vysvětlení a velmi dobře si je zapamatuj. Jč 14.5.výr vír.docx (1651120)
  • Tak a teď to zkusíme použít. Klidně si nech na počítači otevřenou stránku s vysvětlujícími obrázky. Otevři si pracovní sešit na straně 47 cvičení 17 a doplň. Pozor, ve cvičení najdeš slova nejen s doplněním po v.

MATEMATIKA

V České republice se vykytuje 600 – 900 párů výrů. Tedy dvojic. Proto je u nás chráněn jako ohrožený druh.

Samice výra snáší v březnu 1 – 4 téměř kulatá, čistě bílá vajíčka, která pak svým tělem zahřívá. V tomto odkazu se můžeš podívat, jak vypadá hnízdo výra a jeho mláďata. Je to dost dlouhé, koukni se klidně jen na kousek. https://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Oehoe_zittend_in_zijn_nest-4961791.webm

Pro záchranu výrů se může stát, že jejich vajíčka vkládají do umělé líhně, kde je zahřívá topení a ne samice výra.

13.5.2020

ČESKÝ JAZYK

Nejprve ke včerejšímu Upíkovi. To je fajn, že jste mu někteří chtěli dopřát odpočinek, ale Upík měl opravdu hlad. Moc chválím ty, co pravidelně pracují na těchto testech.

V přírodě nám rozkvetly pampelišky neboli smetánky lékařské. Svítí jako malá sluníčka.

Z pampelišek si holčičky rády vijí věnečky.  Je to pak krásná ozdoba vlasů. Všimni si slova –vijí-, které znamená, že holčičky si pletou věnečky z pampelišek.

  • Rozeznáš také další taková slova? Otevři si učebnici na straně 55 cvičení 2 a 1., 2., 5. a 6. větu správně napiš do sešitu.

Na louce plné pampelišek můžeme vidět také spoustu zvířátek.

  • Přečti si v čítance na straně 156 text Jiřího Havla - Jak uvažují zvířata.
  • Která zvířata určitě na louce plné pampelišek nenajdeš?
  • Vyber si jedno zvířátko z čteného textu a napiš si do sešitu, o čem to zvířátko mluví. Např. Sova – Celé její jméno je sova pálená a tak si myslí, že ji nikdo nemůže napálit.

Myslíš, že by na louce mohla být vydra nebo výr? Víš, jak vypadají. Podívej se.Jč 13.5. vydra,výr.docx (253654)

MATEMATIKA

Znáte večerníček Vydrýsek? V tomto večerníčku krásně poznáš, jak žije vydra. Vydra se živí hlavně rybami.

Hlavní potravou jsou tedy ryby, ale uloví si také třeba žábu, vodní ptáky, raka nebo hraboše.

Rybáři vydru sice nemají v lásce, protože je schopná vylovit všechny ryby v rybníce, ale i tak u nás patří mezi silně ohrožené druhy živočichů. Někdy se také poraněné vydry dostanou do záchranných stanic. Tam je pak ošetřovatelé musí krmit.

ANGLIČTINA

Dnes si zopakujeme slovní zásobu z posledních tří lekcí.

Prověříme také čtení. Posledně jste se v textu krásně zorientovali.

  • Otevři si učebnici na straně 46 rámeček dole Read and choose. = Čti a vyber.
  • Nejprve si vždy přečti otázku (červeně). Pokud si nejsi jistý/á podívej se do učebnice zpátky a vyhledej v různých cvičeních.
  • Dále si přečti odpověď (černě). Podle otázky a textu odpovědi vyber správný obrázek a zapiš si do sešitu číslo otázky a písmeno obrázku. Např. 1a.
  • Splněný úkol si nech vyfotit a poslat.

12.5.2020

ČESKÝ JAZYK

Pamatujete si, do které skupiny rostlin patří brambory, řepka olejka, pšenice, vojtěška, hrách nebo len? Pro zopakování si otevři učebnici prvouky na straně 37 dole Hospodářské plodiny.

  • O hospodářské rostliny je potřeba se starat a kontrolovat, aby dobře rostly. Otevři si pracovní sešit na straně 46 cvičení 12 a kontroluj si růst i/í nebo y/ý.

Brambory patří tedy mezi okopaniny, protože se potřebují okopávat. Dnes si přečti, kolik práce dá okopat brambory.

Upík šimral hlínu za ušima a brambory z toho měly radost. Mohly zase lépe růst.

  • Pošimrej za ušima vyjmenovaná slova VÝSKAT, ZVYKAT, ŽVÝKAT a ony si s tebou budou povídat. Otevři si pracovní sešit na straně 47 cvičení 13 a tvaruj vyjmenovaná slova.

Také, jako Upíkovi, vám straší v hlavě tahle vyjmenovaná slova? Nejsou tak strašidelná.

Upík tedy zjistil, že když pomůže on, pomůže mu v pravý čas zase někdo jiný.

  • Tak teď pomůžeme vytvořit další příbuzná slova. Otevři si pracovní sešit na straně 47 cvičení 14. Napiš jich alespoň 10.
 

MATEMATIKA

Kolik řádků musel Upík okopat? Co myslíš, zvládl by to?

Proč se vlastně brambory okopávají? To aby se jim lépe dýchalo a neškrtil je plevel.

A co z těch brambor pak budeme dělat? Tak třeba bramborové placičky. Na každý talíř pak položíme vždy 2 placičky. Kolik talířů zaplníme a zbude nám něco?

Další jídlo by mohla být bramborová polévka. Na každý talíř nalijeme 2 naběračky polévky. Kolik talířů připravíme a zbude nám ještě polévka?

  • Otevři si pracovní sešit na straně 31 cvičení 2 a rozlévej polévku.
  • Opět pracovní sešit na straně 31 cvičení 3. Tady už víme, kolik talířů jsme naplnili a kolik nám zbylo, ale nevíme, kolik jsme toho měli v hrnci. Nezapomeň, že tady použijeme opačné znaménko. Opakem k dělení je násobení. Místo rovná se dáme krát a nezapomeneme přičíst zbytek. Podívej se na první příklad.Dělení se zbytkem 2 dělenec.jpg (458324)
  • Kontrolu proveď na těchto odkazech. Klikni na Řešení

:https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Matematika3_8_PS/Matematika3_8_PS.mc&maintitle=Matematika3_8/Matematika3_8.mc&pageord=213

:https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Matematika3_8_PS/Matematika3_8_PS.mc&maintitle=Matematika3_8/Matematika3_8.mc&pageord=214

A co si dát tak obyčejné brambory s kedlubnovým zelím?

  • Otevři si učebnici na straně 37 cvičení 2 a vyřeš slovní úlohu do sešitu. Nezapomeň na zápis, příklad a odpověď. Po vyřešení popros o vyfocení a poslání.

ANGLIČTINA

Uvařeno máme, tak nachystáme příbory a hrnečky.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 45 cvičení 8 a lušti v příborech. Každému písmenu náleží jeden znak. Co za věty rozluštíš?

What do you like?

Do you like apples? Yes, I do.                     Do you like bananas? No, I don’t.

What do you like for breakfast? What do you like for lunch? What do you like for dinner?

11.5.2020

ČESKÝ JAZYK

Možná jste včera mamince darovali kytičku. Rostlin je mnoho druhů a je potřeba vybrat. Už víme, že jsou rostliny užitečné, ale i jedovaté.

Mezi užitečné rostliny patří například len. Je to textilní rostlina, tak k čemu ji používáme?

Tak už víš, k čemu se pěstuje len. Dnes už nepracujeme jako krtek a zvířátka. Pomáhají nám stroje, ale i přesto je to dost práce, než se vyrobí tričko. Každá chyba v látce je vidět a nemusí být zrovna pěkná.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 46 cvičení 9. Najdi chybná slova jako chyby v látce. Cvičení se týká jen vyjmenovaných slov VY, VYSOKÝ, VÝT a k nim slov příbuzných.
  • Teď si utkáme látku bez chyb. V pracovním sešitě na straně 46 si prohlédni cvičení 11. Jsou tam slova, která když vyslovím, znění stejně, ale napíšeme tam jiné i. Vyber jen slova s měkkým i/í a napiš s nimi věty tak, aby vysvětlovaly, co znamenají. Pomohou ti slovní spojení v závorkách. Piš pěkně!
  • Látku ozdobíme. Ve větách vyhledej slovesa a podtrhni je vlnovkou.
  • Úkol si nech vyfotit a poslat.
  • Vyzkoušej si, zda slovům rozumíš. Cvičení nepiš. Pro kontrolu klikni na ŘEŠENÍ. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Cesky_jazyk3/Cesky_jazyk3.mc&pageord=717

MATEMATIKA

Mezi další užitkové rostliny patří slunečnice nebo řepka olejka. Tyto rostliny patří mezi olejniny, protože se z jejich semen vyrábí olej, který maminka používá k vaření nebo pečení. Olej se měříme v jednotkách objemu litr, mililitr. Kolik už tak asi prodali v obchodě slunečnicového nebo řepkového oleje?

Slunečnice patří zrovna mezi ty rostliny, které se umí viditelně pohybovat. Už jsme si o tom říkali. Slunečnice otáčí květ za sluníčkem. My teď budeme otáčet oči za násobky 2.

  • Otevři pracovní sešit na straně 31 cvičení 1 a procvič si násobky 2.

Když se v továrně vyrobí olej z těchto rostlin, tak se nalije do lahví a láhve se skládají po dvou do krabic. Co se stane, když počet lahví není násobkem dvou? Tak to asi ta láhev pak nevleze už do stejné krabice. Dnes se naučíme, jak to zjistíme. Budeme se učit dělit se zbytkem – rozdělíme vše po dvou a uvidíme, co nám zbude (zbytek).

  • Nejprve se podívej na výukové video. Otevři si k tomu učebnici na straně 37 a druhou část videa si můžeš zastavovat a počítat s panem učitelem cvičení 1.  https://www.matyskova-matematika.cz/8-dil/video/str-37/
  • Pro názornou práci si můžete vzít 20 knoflíků nebo fazolí. Pak si z této pomůcky nachystáte číslo, které máte dělit a rozdělujete po dvou. Spočítej, kolik si vytvořil/a dvojic (výsledek) a co ti zbylo (zbytek).

Poslední skupinou užitkových rostlin, o kterých se budeme učit, jsou pícniny. Mezi tyto rostliny patří jetel nebo vojtěška. Pícniny nejsou pěstovány pro naši potravu, ale pro potravu hospodářských zvířat. A pak můžeme mít třeba dobré mléko nebo jogurt od krav, které se pícninami krmí.

  • V tomto cvičení nám pomůžou karty k tomu, jak rozdělit po dvou mléko do krabic.  Vypočítej určitě všechny tři cvičení, protože hned uvidíš kontrolu a tak zjistíš, zda tomu rozumíš.

https://skolakov.eu/matematika/3-trida/deleni-se-zbytkem/karty/priklad2zbA.htm

https://skolakov.eu/matematika/3-trida/deleni-se-zbytkem/karty/priklad2zbB.htm

https://skolakov.eu/matematika/3-trida/deleni-se-zbytkem/karty/priklad2zbC.htm

Všimli jste si, že pokaždé vyjde zbytek 1?

 

 

Kontakt

Základní škola Litultovice Litultovice 107, 747 55 Tel.: 553 668 139 zs.litultovice@seznam.cz