27.4-30.4. 3. třída

30.4.2020

ČESKÝ JAZYK

Zítra je 1. května a to je státní svátek – svátek práce. (Máme volno!) Je to mezinárodní svátek všech, kteří pracují. Takže je to i pro vás děti, protože vaší prací je učení. S tímto dnem jsou spojeny také pranostiky. Všimni si, jak se 1. květen také nazývá.

  • Prší-li na prvního května, bývá málo žita a sena. (Zkus to zítra zjistit, kolik vyroste obilí.)
  • Na prvního máje sníh na střeše taje (humorná pranostika pro současnost)

Přečti si, jakou básničku vytvořila Ludmila Podjavorinská k prvnímu máji.

V básničce všechno rozkvétalo a pro přírodu to musí být také velký svátek, když se rostliny po zimě probouzí.

Také v této básničce se objevili kvetoucí rostliny. Víš, které? Pokud si nepamatuješ, vrať se k textu.

  • Prohlédni si jejich obrázky.30.4. obrázky rostlin.docx (246929)
  • Petrklíč má zase v jiné říkance klíč k jaru. Však má také klíč schovaný ve svém slově. S tím klíčem ti teď pomůže doplnit y/ý do vyjmenovaných slov po V v pracovním sešitě na straně 42 cvičení 1.
  • Zvonek ti bude zvonit do ouška, které vyjmenované slovo máš zapsat do věty. Tak poslouchej a dopisuj v pracovním sešitě na straně 42 cvičení 2.
 

MATEMATIKA

Co bychom mohli dělat na prvního máje, když bude volno? Koukněte se, co by mohli dělat vaši spolužáci.

Někdy může být obtížné vymyslet, co budu ve svém volnu dělat. Asi tak, jako počítat zpaměti sčítání a odčítání trojciferných čísel.

Mohli bychom cestovat po naší republice a poznávat její krásy z auta. To sice není úplně nejlepší, ale teď to moc jinak nejde.

  • Otevři si učebnici na straně 35 cvičení 3 a zjisti na mapě, kolik km ujedou tyto auta. Příklad a výsledek zjištění si zapiš do sešitu. Příklady můžeš zkusit počítat písemně. Tuto práci si nech vyfotit a poslat.

Někteří vaši rodiče na první máj možná budou v práci a jiní budou doma. Spočítáme, kolik zaměstnanců by mohlo být v továrně.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 28 cvičení 4.

A nyní ti přeji krásný den čarodějnic (dnes vytáhněte košťátka) a ať zažiješ 1. května něco pěkného.

29.4.2020

ČESKÝ JAZYK

Dnes si přečteme o rostlině, kterou budeš muset nejdříve vyluštit.

Teď si přečti, co o této rostlině napsal Josef Kožíšek.

O kořínkách kopřivy Vítek mluvil, že jdou do světa pro vodu. Myslíš si, že se rostliny mohou pohybovat? Mohou, ale trochu jinak než lidé a zvířata. Třeba slunečnice https://images.app.goo.gl/baPrFg6PytchLfL26  otáčí svůj květ za sluncem.  Pohybovat se mohou také semena, která jsou unášená větrem nebo na těle živočichů.

MATEMATIKA

Rostliny také rostou, vyvíjejí se a rozmnožují se. Když rostou a vyvíjejí se, tak se zvětšují a mění se to, jak vypadají.

Rostliny můžeme rozdělit na kvetoucí a nekvetoucí. Podle toho se také rozmnožují. Kvetoucí se rozmnožují pomocí semen nebo části rostliny a nekvetoucí nevytvářejí květy a rozmnožují se výtrusy jako houby, ale nejsou to houby. Jsou zelené.

Nejprve se podíváme na kvetoucí rostliny.

Mezi nekvetoucí rostliny patří mech, kapradiny, přesličky. Jejich obrázky najdeš také v učebnici prvouky na straně 36.

  • Spočítáme, kolik výtrusů už vytrousily tyto nekvetoucí rostliny. Budeme tedy odčítat.
  • Nejprve se podívej na výukové video na tomto odkaze. Dnes to bude až to druhé video. https://www.matyskova-matematika.cz/8-dil/video/str-33/
  • Teď si to vyzkoušej v pracovním sešitě na straně 28 cvičení 3.

ANGLIČTINA

What do you like? Škoda, že to neslyším. Tak si aspoň zopakuj včerejší cvičení. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=English3_2/english3_2.mc&pageord=74

  • Napiš mi do sešitu z angličtiny 2 věty, co máš rád/a a 2 věty, co nemáš rád/a.

Např. I like oranges. I don’t like bananas.

K tomu, co už umíme přidáme další potraviny. Přečti si otázku s novým slovíčkem (klikni si vždy na odkaz na výslovnost nového slovíčka) a zkus odpovědět: Yes, I do./No, I don’t.

První část nových slovíček si zapíšeme do slovníčku.

  • Do slovníčku si zapiš první 4 slovíčka a každé napiš 2x. Namaluj si k nim obrázek.

28.4.2020

ČESKÝ JAZYK

Houbám už trošku rozumíme. Hlavně si budeme pamatovat, že musím přesně vědět, že je houba jedlá, jinak ji nesbírám. Musím tedy pozorně vybírat. Tak vybírej. https://skolakov.eu/cesky-jazyk/3-trida/vyjmenovana-slova-po-m/slovni-spojeni/cviceni5A.htm

Nejprve si přečti básničku, ať víš, o čem si budeme povídat dál.

  • V básničce chybí rýmy. Při čtení je zkus ústně doplnit. Nápovědu najdeš pod textem. 
  • Když vše doplníš, tak se koukni na kontrolu na druhé straně a básničku si znovu přečti. 28.4. Ptám se.docx (106658)

Ano, budeme si povídat o živé přírodě, ale teď vybereme skupinu rostliny. Rostliny jsou rozdílné od živočichů a hub tím, že si svou potravu připravují v zelených částech těla, tedy nejvíce v listech. Potřebují k tomu oxid uhličitý (ten vydechujeme), vodu a světlo.

  • Zkus si zjistit, čím se nakrmilo sloveso, aby z něj byl tento tvar. V básničce jsou tučně vytištěná slovesa. Vypiš si je do sešitu pod sebe a urči u nich osobu, číslo a čas a připiš, jak by sloveso vypadalo v infinitivu
  • Pokud potřebuješ připomenout, najdeš to v učebnici na straně 81, 82, 83.
  • Hotovou práci nech vyfotit a poslat. 28.4. Slovesa.docx (11915)

Tomuto vytváření potravy se říká fotosyntéza. Je pro náš svět velmi důležitá, protože tímto způsobem se tvoří kyslík, který potřebujeme k dýchání.

MATEMATIKA

Rostliny sice tvoří kyslík, ale také jej dýchají jako my lidé a vylučují oxid uhličitý. Rostliny dýchají všemi částmi svého těla. To je rozdíl mezi potravou rostlin a dýcháním.

Všimni si, jak teď na jaře kvetou stromy, to jsou také rostliny. A v zimě mají holé větve. Rostliny umí reagovat na změny v přírodě. To umíme také, když je zima, tak si oblékneme bundu a když je léto, tak chodíme v krátkém rukávu. U rostlin je to podobné. Když je zima, odpočívají a mízu ukrývají v kořenech, kde jim je tepleji.  V létě, když je teplo, tak rostou a pracují pro přírodu.

Květy rostlin potřebují včely a včely zase květy. Včely opylují květy a díky tomu se vytvářejí plody a semena a včely potřebují nektar z květů k jejich přežití. Příroda to má výborně vymyšlené.

  • Kolik včel už lítá kolem rozkvetlých švestek? Otevři si pracovní sešit na straně 28 cvičení 1 a počítej.
 

ANGLIČTINA

Mlsáte rádi? Určitě ano. A také jsou potraviny, které nemáte rádi, že? A o tom dnes bude angličtina.

-          Nejprve musíme znát různé potraviny. Zopakuj si slovní zásobu. Poslouchej a opakuj si slovíčka hlasitěhttps://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=English3_2/english3_2.mc&pageord=69

-          https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=English3_2/english3_2.mc&pageord=103

-          https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=English3_2/english3_2.mc&pageord=104

Podíváme se, co mají rádi a neradi naši Superstars v učebnici.

-          Otevři si učebnici na straně 43 a koukni se dolů na tabulku s jídlem. Jsou tam 4 tabulky s čísly 1 – 4. Každý rámeček patří jednomu ze Superstars. Čti a přiřazuj jméno k číslu. Zapiš si do sešitu z angličtiny. Aj 28.4. rozhovor přepis.docx (42541)

-          Ověř si, zda jsi dobře pracoval/a. Aj 28.4. řešní rozhovor.docx (10128)

Poslechni si, co mají rády příšerky.

-          Nejprve si prohlédni, co mají příšerky rády. Potom do rámečku ke slovu klikni křížek (don’t like) nebo fajfku (like).

-          Pokud máš vše doplněno, tak jdeme na kontrolu a výslovnost. Klikni vždy na slovíčko, poslechni si celou větu a zopakuj.

-          Teď si zkus odpovídat sám a jen zkontrolovat podle poslechu.

Pracuj postupně s tímto odkazem. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=English3_2/english3_2.mc&pageord=74
 

27.4.2020

ČESKÝ JAZYK

Poznáš už některé houby? Zkus rozluštit tyto přesmyčky. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=JaMS3/JaMS3.mc&pageord=124

Už víme, že houby patří do zvláštní skupiny a nepatří mezi rostliny. Na rozdíl od rostlin nemají houby kořeny, listy ani květy.

Houby zaujaly také básníka Petra Maděru. Přečti si jeho básničku.  

-  Klikni si na odkaz a básničku si zvětši kliknutím na text. Přečti si ji pozorně. https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Citanka3/Citanka3.mc&pageord=71

Jak pozorně umíš číst, se teď přesvědčíš.

https://www.mediacreator.cz/mc/index.php?opentitle=Citanka3/Citanka3.mc&pageord=168

Houby sice nemají třeba listy, ale mají jiné části. V tomto cvičení si je zopakuješ nebo se je doučíš.

MATEMATIKA 

Dnes se nejprve vydáme na houby s našimi spolužáky.

Aby bylo dost hub pro zvířátka, musí se houby rozmnožovat. Už jsme si řekli, že houby se rozmnožují pomocí výtrusů, které jsou schované v jejich klobouku.

  • Spočítej, kolik výtrusů se už stačilo vytrousit. Otevři si pracovní sešit na straně 27 cvičení 5 a počítej.

Některé houby si také můžeme pěstovat doma. Nejčastěji si takhle lidé pěstují žampion (pečárku) nebo hlívu. M 27.4. žampion, hlíva.docx (267349)

Hlíva je léčivá houba. Zvyšuje odolnost proti infekcím jako je třeba nachlazení. Vyrábějí se z ní také tabletky. Kdo nemá rád houby, tak hlívu může jíst v podobě tabletky. Takže i houba může být pomocníkem při léčení.

  • Otevři si pracovní sešit na straně 26 cvičení 6 a stranu 27 cvičení 1(bez zkoušky) a spočítej, kolik hlívy použijeme na naše zdraví.

 

Kontakt

Základní škola Litultovice Litultovice 107, 747 55 Tel.: 553 668 139 zs.litultovice@seznam.cz